Tidligere vinnere

Årets Markedsfører 2016: Kolonial.no

Om årets vinner, Kolonial.no sa juryen blant annet: “Vi føler at vi lærer noe om verden vi lever i mens vi lærer mer om markedsføringen. Vinneren tar verden i 2016 på alvor, og gir oss innblikk i hvordan vi kanskje bygger bedrifter inn i fremtiden. De har tatt på seg den store oppgaven i å utfordre både svært veletablerte og dominerende aktører, og forbrukernes veletablerte vaner og handlemønstre. Til tross for til tider lave markedsbudsjetter, og ekstremt rask utvikling evner vinneren å bruke dyp kundeinnsikt i utviklingen av markedsarbeidet. De kombinerer flere digitale flater med fysisk distribusjon, og forsøker å rokke ved de etablerte spillereglene i kategorien. Vi opplever vinneren som autentiske, med en tydelig personlighet og entusiasme, og vi gleder oss til å se hvordan de kommer til å videreutvikle merkevaren."

Gratulerer igjen til Kolonial.no med en velfortjent tittel som Årets Markedsfører 2016!

Årets Markedsfører 2015: DNB

ke
Årets Mardsfører 2014: Storbrand

«Årets Markedsfører var en viktig anerkjennelse for Storebrand. Vi opplever at dette er et fagfelt som er i en revolusjonerende utvikling hvor strategi må kobles med operasjonell presisjon i alle kanaler. En utmerkelse som skapte ytterliggere engasjement i et nesten 250 år gammelt finanskonsern»

– Kathinka Sommerseth, Markedsdirektør Storebrand.

Årets Markedsfører 2013: SAS

- Vi er kjempeglade! Dette var en kjempepositiv opplevelse. Jeg ble veldig overrasket fordi det var så mange sterke kandidater, sier SAS' markedssjef Marianne Orderud gledesstrålende etter prisutdelingen.
Orderud innrømmer også at det ikke bare har vært en dans på roser. Og derfor smaker prisen ekstra godt akkurat nå.
- Få ville satt én krone på at SAS skulle komme så godt ut av 2013. Det har jo ikke akkurat vært en medvindsreise, som jeg har sagt tidligere. Det er ekstra godt å vinne nå etter alt vi har vært gjennom og blant annet mistet mange ansatte. Husk at vi er et 60 år gammelt selskap. Da krever det fokus å snu skuta. Men vi lener oss ikke tilbake nå. Vi vet hva vi skal ha fokus på fremover, sier hun.

Endret mediemiksen
Blant grepene flygiganten tok etter å ha vært på konkursens rand i november 2012, var å reforhandle avtaler og gjøre endringer på mediemiksen. I tillegg har de fokusert hardt på målgruppe og konsentrert seg om reisende som reiser mer enn fem tur/retur-reiser i året. Og resultatene flyselskapet har oppnådd, er det som har sikret dem seieren i konkurransen.
- Reklamebyrået DDB har vært en viktig partner selv om de ikke er reklamebyrået vårt lenger. De har mye av æren for denne prisen. Mediebyrået Mindshare har også vært kjempeviktig. De er nærmest en del av vår markedsavdeling, sier Orderud.
I finalen kjempet SAS mot erkekonkurrenten Norwegian, tv-kanalen TVNorge, bilprodusenten Volkswagen, Forsvaret og Posten. Men denne gangen var det altså SAS som trakk det lengste strået.
- Man er ferdig med perioden hvor kundeinformasjon i form av tykke rapporter var sluttproduktet. Bedriftene i finalen viser at fokus er innsikt og forståelse av hvordan bedriftenes varer og tjenester inngår i verdiskapningen hos kunden, uttalte juryens faglig ansvarlige, professor Ragnhild Silkoset ved Handelshøyskolen BI.

I jurybegrunnelsen heter det blant annet:
«Markedsføringen til SAS er et resultat av å sette kunden i fokus i konsernets forretningsutvikling. Til tross for at markedsavdelingen i SAS er liten, er markedsføringen et ansvar som gjenspeiles i hele bedriften. (...) Resultatet viser at et gjennomtenkt, gjennomarbeidet og solid stykke arbeid skaper vinnere også i meget konurranseutsatte bransjer».

Fjorårets vinner DNB ved markedsdirektør Rune Garborg sier til Kampanje at SAS' seier er vel fortjent.
- Dette her er Storeslem. Først Gullfisken, så Årets Markedsfører. Det er enda morsommere å vinne denne prisen, siden denne er noe man deler med hele markedsavdelingen, sier Garborg til Kampanje.

Juryen har bestått av: Solveig Gorset Refsnes, nestleder i Markedsforbundet (leder), Haakon Dahl fra reklamebyrået Kitchen, Claus Sonberg fra PR-byrået Zynk, Janne Espevalen fra DNB (som representant for fjorårets vinner), Morten Woldsdal fra Leidar og Hilde Nyman fra Kampanje. Jurymedlemmet Claus Sonberg meldte seg inhabil i behandlingen av SAS, og TVNorge i juryen, siden han har sittet i konsernledelsen til SAS, samt at han sitter i styret i TV 2. Haakon Dahl meldte seg inhabil i behandlingen av SAS og Norwegian, siden Kitchen har Norwegian på kundelisten. Janne Espevalen meldte seg inhabil i behandling av Posten.

Tekst og bilde fra Kampanje

Årets Markedsfører 2012: DNB

DNB ble kåret til «Årets Markedsfører 2012». Det er første gang en bedrift vinner prisen for andre gang.

- Dette setter vi stor pris på. Vi trodde ikke at vi skulle vinne igjen, jublet markedsdirektør Rune Garborg i DNB da han mottok prisen av juryleder Mia Bergmann, som sitter i styret i Markedsforbundet i Oslo.
- Dette er ikke bare den viktigste prisen vi kan vinne, det er den klart viktigste prisen, sa Garborg.

Kampen om å bli den bedriften som var aller best på markedsføring i fjor, har vært hard. Fem finalister kjempet om utmerkelsen, men til slutt var det altså DNB som kunne stikke av med tittelen - igjen. For også i 2010 vant banken utmerkelsen, den gangen for sin markedsføring da banken for første gang brøt med all tidligere kommunikasjon både for egen del og i bank som kategori. DNB er dermed første bedrift som vinner prisen to ganger.

I jurybegrunnelsen heter det blant annet: «Vinneren har over tid hatt et konsistent markedskonsept, men har også vist evne til nyskaping og utvikling gjennom produktinnovasjoner og nye reklamekampanjer. De har turt å satse på færre produkter i sin kommunikasjon og vært svært strategisk bevisst på hvilke områder merkevaren skal fornyes og utvikles videre.»

Blant grepene DNB tok på markedsføringssiden i 2012, var å lansere «Superspar»-konseptet og del 2 av George Clooney-reklamefilmene. Også «Dusørjakten» har engasjert publikum i sparing. Til sammen resulterte markeds-strategien til DNB i en tredobling i salg av spareavtaler fra 2011 til 2012.

De fire andre finalistene var i år: One Call, Pierre Robert, Widerøe og Felleskjøpet.

Bak prisen og arrangementet står Markedsforbundet, MFO og Kampanje.

Tekst og bilde hentet fra Kampanje

Årets Markedsfører 2011: Lebara

Markedsforbundet gratulerer Lebara som Årets Markedsfører 2011. I konkurranse med markedføringsgigantene SAS og fjorårsvinner DNB var det lille ”David” som stakk av med seieren.

Juryleder Eirik Hokstad i Markedsforbundet begrunner Lebaras seier slik:

– Med begrensede midler har Lebara klart å skape en suksess i et mobiltelefonimarked med stor konkurranse. Lebara er en utradisjonell markedsfører som begeistrer med sitt valg av målgruppe og friske markedsføring. Bak suksessen ligger det en grundig strategijobb som i dag har posisjonert Lebara som markedsleder i det flerkulturelle markedet, sier Hokstad.

Da kveldens konferansier Terje Sporsem spurte Lebaras markedssjef Mette Øyen om hva hun følte på scenen under torsdagens prisutdeling, utbrøt hun:

- Å herlighet, det er jo helt fantastisk! Tenk det, lille Lebara danker ut alle disse store!

- Jeg har vært stolt i flere uker over at vi kom så langt, og jeg har faktisk ikke ord for å beskrive det. Vi kan med hånda på hjertet si at dette er teamwork. Dette er det Lebara-familien som har jobba for. Vi har ingen strateger, intet mediebyrå, ikke noe reklamebyrå som står bak oss, det her er vår jobb. Så vi er stolte. Tusen takk til mine kjempeflinke kollegaer, sa en rørt og stolt markedssjef fra scenen.

For første gang på mange år går dermed et mobilselskap igjen til topps i Kampanje og Markedsforbundets mangeårige kåring. Tidligere har Netcom vunnet prisen, men det var tilbake i 2003. Samtidig slår Lebara fjorårsvinneren DNB og den tredje finalisten SAS – og det med langt mer begrensede midler enn konkurrentene.

– Hemmeligheten bak vår suksess er først og fremst fokus på kunden og hvilke behov de har. Vi har kunder fra alle verdens land og det utfordrer Lebara til å tenke nøye gjennom de ulike aktivitetene, plattformene og mediene vi benytter oss av. Ellers er det gode samarbeidspartnere og medarbeidere fra mange ulike land med kunnskap om målgruppene våre, sier vinneren av «Årets markedsfører 2011», markedssjef Mette Øyen i Lebara, til Kampanje.

Her er et utdrag av historien om Lebara, slik den presenteres i Kampanje magasin:

«Lebara Group har i dag gått fra å være et lite oppstartsselskap som solgte mobiltjenester til emigranter i Norge fra små butikker på Grünerløkka og Grønland i Oslo til å bli et et stort verdensomfattende selskap med en omsetning på fem milliarder kroner. Men det har ikke alltid vært slik. I 1994 kom forretningsmannen Rasiah Ranjith Leon fra Sri Lanka til Norge med en asylsøknad.

Etter hvert kom også to av Leons landsmenn og kolleger fra telekortselskapet han etter hvert jobbet i, og på vei fra flyplassen ble forretningsideen til Lebara unnfanget, mye på grunn av Leons egne erfaringer med stive ringepriser fra da kona bodde på Sri Lanka. Resten er historie, og selskapet som solgte sine første ringeminutter fra Torgata er blitt et av verdens raskest voksende mobilselskap med over tre millioner kunder på verdensbasis og en ambisjon om at én milliard mennesker skal velge Lebara-merkevaren i 2020.

Leon og partnerne er for lengst milliardærer på å selge rimelige ringeminutter samtidig som de har vært med på å forandret livene til mange millioner emigranter i markeder som Australia, Danmark, Frankrike, Tyskland, Nederland, Spania, Sveits og Storbritannia.

Den norske avdelingen av Lebara ble i 2008 solgt til Network Norway for «et par hundre millioner kroner», ifølge selskapet selv mye på grunn av satsingen internasjonalt.»

FAKTA: LEBARA:

•Etablert i 2001 og i dag en del av Tele 2 og Network Norway-konsernet.
•God inntektsutvikling og dobling av overskuddet i 2011.
•All time high på kundesiden i 2011 med 225.000 kunder.
•Markedsleder på mobil i det flerkulturelle markedet i Norge.
•80 prosent av Lebara sine 54 ansatte har flerkulturell bakgrunn.
•Styrket markedsposisjon i 2011 til tross for tøff konkurranse.
•Hentet inn 130.000 nye kunder.

Bilder og tekst i denne artikkelen fra Kampanje.com

Årets Markedsfører 2010: DnB NOR

Blant de tre finalistene DnB NOR, Yt (Tine) og Salma (Tine) var det DnB NOR som nådde helt til topps.

Juryens begrunnelse

Utdelingen av Årets Markedsfører er et ledd i Markedsforbundet og Kampanjes arbeid for å fremme anerkjennelse av dyktige markedsføreres arbeid og resultater, samt profesjonalisere og motivere utøvere til kvalitet i sitt markedsføringsarbeid.

Prisen skal være en honnør til mottaker og være en inspirasjon til det dyktige og dristige initiativ. Vi vil også hedre vinneren for god forståelse av markedsføringens samfunnsmessige betydning.

Juryen har anledning til å velge kandidater som har markert seg på særlig kreativ måte i markedet, og hatt suksess med bruk av utradisjonelle virkemidler.

Juryen fikk i år en langt tøffere oppgave enn vi hadde ventet oss. 2010 var fortsatt et krevende år for reklamebransjen og tilbydere av varer og tjenester, og vår oppfatning er at de som har møtt de tøffe tidene med innovativ produktutvikling og god kommunikasjon har tjent betydelig på det.

Arbeidet med å jobbe oss ned til 3 finalister har vært tøft, da det i år har vært stor bredde i de kategorien, med mange virkelig gode kandidater. Juryen har tatt utgangspunkt i Kottlers 4 P’er i den faglige vurderingen, men hele tiden gitt kandidater som viser seg modig og innovative sine fortjente tilleggspoeng.

Om kandidatene

De tre kandidatene som vi nå står igjen med i dag, representerer gode og moderne produkter under merkevarer som er kjent både innenfor og utenfor Norges grenser. Vi vil faktisk legge til at listen for 2010 har endt opp med å ligge langt høyere enn det vi kan forvente i et ”vanlig” år – men alt i alt synes selvsagt juryen det er gledelig å få juryere så gode arbeider som vi har blitt forelagt dette året. Vi vil også fremheve TINE som annonsør og avsender, det å nå helt opp til finalen med to merkevarer er intet annet enn imponerende, og dette bør være en motivasjon og vekker for andre aktører.

Salma har med godt PR og omdømme arbeid over lengre tid etablert Salma – laks som en internasjonal merkevare både blant kokker og forbrukere – og dette med det man kan kalle beskjedne midler. Ikke annet enn imponerende synes juryen.

DnB NOR har gjort en helhetlig jobb både internt og eksternt i arbeidet med å reposisjonere merkevaren sin i mange ulike målgrupper. Juryen er imponert over valg av virkemidler og spredning mediemixen – konseptet virker helstøpt.

TINE Yt har vist forbrukerinnsikt, styrke og ikke minst evne og vilje til å rett og slett gå inn og eie en kategori gjennom lanseringen av sin nye produktportefølje, altså YT serien. Dette er virkelig et skolebokeksempel på produktlansering.

Om vinneren

Vinneren har overrasket oss med sitt mot og sin dristige kommunikasjon, og skal også ha ære for å stå løpet ut med markedsføringsstrategien sin på tross av litt innledende støy. Merkevaren er flyttet fra et sted til et annet i en målgruppe som består av over 2 millioner mennesker, noe som sier litt om snuoperasjonen som er gjort. Vinneren har tatt en ny posisjon gjennom å bryte med konvensjoner, internt og eksternt, og med å tørre å satse på noe annerledes – og utfordre konkurrentene på en banehalvdel konkurrentene ikke behersker. Modig, inspirerende og gjennomføring til toppkarakter. Vinneren av Årets Markedsfører 2010 er: DnB NOR

Kari Traa ble Årets Markedsfører 2009 - vi gratulerer!

I det nye Kampanje magasin handler hovedsaken om Årets markedsfører 2009. Kampanje og Norges Markedsføringsforbund har stått sammen om prisen «Årets markedsfører» i en årrekke. Prisen ble delt ut på Markedssymposiumet i Bergen 19. februar 2010

Det var hyggelig å se at vi fikk en helnorsk finale i kåringen av «Årets markedsfører 2009». Alle de fire finalistene er gledelig nok solide norske merkevarer, skjønt noen er yngre enn andre, for noe mer urnorsk enn fiskeolje, melk, ski og strikkelue kan en vel knapt tenke seg. Til sammen utgjør de fire finalistene flere hundre år med norsk kulturhistorie og samfunnsutvikling og interessant merkevarehistorie, sier ansvarlig redaktør Knut Kristian Hauger under prisutdelingen i Bergen.

I konkurranse med sterke norske merkevarer som Möller's Tran, Tine og Devold, og dermed flere hundre år med norsk industriutvikling, ble det til slutt den langt yngre merkevaren Kari Traa som stod frem som vinner av prisen Årets markedsfører 2009

Kari Traa viser at det lar seg gjøre å starte noe nytt i et svært konkurranseutsatt marked bare man har gode ideer, et imponerende pågangsmot og en høy gjennomføringsevne. Gjennom nyskapende tenking, humørfylt kommunikasjon og modig satsing er Kari Traa en sann inspirasjon. Ikke bare for andre markedsførere, men også for gründere som vil opp og frem her i verden, sier leder av Norges Markedsføringsforbund, Kari Bucher.

Prisen er et ledd i å fremme anerkjennelsen av dyktige markedsføreres arbeid og resultater. Vi setter fokus på høy faglig standard som kan være med på å motivere markedsførere i Norge til å jobbe på et faglig høyt nivå, sier Bucher.

De nominerte var;

Kari Traa, Devold, Tine og Möllers Tran

Jury Årets Markedsfører 2009 nasjonalt;

Knut Kristian Hauger fra Kampanje, Lars Bratsberg fra Riks TV, Hans Thjømøe fra BI, Monica Augustsson fra TRY reklamebyrå, Henriette Bråthen fra MFO og Kari Bucher fra NMFF

Design og utvikling: Alf Gundersen